Noutăți
21 octombrie 2025
Conștientizarea fonologică și fonemică
Secțiunile Cum se manifestă problema? și Cum se poate îmbunătăți această abilitate? sunt traduceri și adaptări din sursa Target the problem. Mai multe informații despre această arie și ce puteți să faceți la clasă găsiți în cursul online gratuit Toți copiii citesc.
Conștientizarea fonemică este o componentă a conștientizării fonologice (conștientizarea structurii limbii vorbite) și se referă la realizarea faptului că, în vorbire, cuvintele pe care le rostim se compun din sunete (mai exact, „foneme” = sunete care pot schimba sensul unui cuvânt. De exemplu, „rău” diferă de „râu” printr-un fonem; „sac” de „rac”, respectiv de „saci” și „raci” etc. diferă tot prin câte un fonem).
Copiii care au un limbaj oral bogat, cărora li se citește regulat acasă, mai ales texte care rimează, dezvoltă bazele conștientizării fonologice. Copiii cu un limbaj oral limitat au nevoie de mai multă instruire directă, mai ales pentru a deveni conștienți de foneme, pentru a distinge fiecare sunet care compune un cuvânt.
Cum se manifestă problema?
Din perspectiva copilului
- Nu știu cuvinte care rimează cu „casă” (etc.).
- „Ce vrei să spun când îmi ceri să recunosc sunetele din cuvântul joc?”
- „Nu sunt sigur câte silabe are numele meu.”
Din perspectiva părintelui
Copilul meu:
- Găsește cu greu cuvinte care rimează cu cuvinte simple cum ar fi „casă” (masă, clasă).
- Nu este interesat de jocurile cu cuvinte, cu silabe, de rime.
Din perspectiva profesorului
- Nu leagă sunetele; de exemplu, rostește sunetele aferente literelor j, o, c, dar nu își dă seama că, legate, ele compun cuvântul joc.
- Nu realizează corect activitățile de înlocuire a unui fonem cu un altul; de ex., nu poate înlocui /k/ cu /m/ pentru a transforma casăîn masă.
- Nu poate număra cu uşurinţă cuvintele dintr-o propoziție sau silabele dintr-un cuvânt.
Cum se poate îmbunătăți această abilitate?
Ce poate face copilul
- Joacă jocuri de cuvinte și sunete cu părinții sau profesorii.
- Se antrenează să distingă sunetele individuale în cuvinte.
- Poate folosi jetoane pentru a reprezenta fiecare sunet pe care îl aude într-un cuvânt.
Cum poate să ajute părintele
- Jucați jocuri cu sunete, de exemplu ajutați copilul să se gândească la cuvinte care încep și/sau se termină cu un anumit sunet („Fazan” cu sunete).
- Inventați propoziții simple în care toate cuvintele încep cu acelaşi sunet: Toţi trag de Tina.
- Citiți cărţi ilustrate pentru copii cu rime multe.
- Învățați cântecele, scurte poezii.
Ce poate face profesorul la clasă

- Instrumentul de evaluare a literației emergente conține două probe relevante
pentru a identifica posibile probleme în această arie:- Segmentarea fonemică – pentru evaluarea conștientizării fonemice.
- Noțiunea de cuvânt – pentru evaluarea conștientizării cuvintelor dintr-un text.
- În general, activitățile de dezvoltare a conștientizării fonemice sunt cel mai eficient realizate în grupuri mici sau individual. Activitățile în grupuri mici se pot dovedi mai eficace decât cele individuale deoarece copiii pot învăța ascultând colegii și feedback-ul primit de aceștia de la profesor.
- Asigurați-vă că școala are materiale didactice pentru dezvoltarea conștientizării fonologice (jocuri cu silabe, cuvinte monosilabice, jetoane simple, jetoane cu litere).
- Folosiți cât mai multe dintre resursele și activitățile care țintesc această arie de dezvoltare, ca de exemplu: Cutiile Elkonin și Monstrul mâncăcios.
- Faceți exerciții de tipul:
- Izolarea fonemelor
Copiii recunosc sunetele individuale într-un cuvânt. (Care este primul sunet în sat?) - Foneme identice
Copiii recunosc acelaşi sunet în cuvinte diferite. (Care este sunetul pe care îl auzi în fiecare dintre aceste cuvinte: sat, soră, suc?) - Gruparea fonemelor
Copiii recunosc cuvântul cu sunet inițial diferit dintr-un set de trei – patru cuvinte. (Care este cuvântul care începe cu alt sunet decât celelalte: cap, coș, jos, caș?) - Legarea fonemelor
Copiii ascultă fonemele pronunțate separat și le combină pentru a forma un cuvânt. (Ce cuvânt obţinem când legăm sunetele /j/ /o/ /c/?) - Segmentare fonemică
Copiii segmentează cuvântul în sunetele componente rostind fiecare sunet și numărându-le pe degete. (Câte sunete avem în „mare”? Rostește-le pe rând.) - Eliminarea unui fonem
Copiii recunosc cuvântul care rezultă atunci când un sunet se pierde din cuvântul dat. (Ce rămâne dacă mare îl pierde pe /m/?) - Adăugarea unui fonem
Copiii recunosc un cuvânt nou format prin adăugarea unui sunet la un cuvânt dat. (Ce cuvânt obţinem dacă adăugăm /s/ la începutul lui are?) - Substituirea unui fonem
Copiii înlocuiesc un sunet cu altul pentru a forma un cuvânt nou. (Avem cuvântul pat. În loc de /t/ spunem /s/. Ce cuvânt obținem?)
- Izolarea fonemelor
Exemple de fișe de lucru din pachetele de literație care țintesc această problemă
Despre Toți Copiii Citesc: Asociația Toți Copiii Citesc (ATCC) dezvoltă și implementează programe de literație timpurie, cu scopul de a asigura că toți copiii din România învață să citească și să scrie la timp și cu plăcere. Metodologia „Școli cu scLipici” este una dintre cele mai recunoscute forme de intervenție timpurie în literație în România.
Află cum poți să ne susții: https://toticopiiicitesc.ro/doneaza/

