loader image

Noutăți

25 aprilie 2025

Cum putem susține mai bine citirea copiilor de clasă pregătitoare? 

Rezultatele unui studiu național ne dau câteva răspunsuri:

În România, clasa pregătitoare a devenit obligatorie în 2012. Dar ce se întâmplă cu citirea în acest an crucial? Progresează toți copiii în mod similar? Și ce putem face pentru a-i ajuta mai bine pe cei mai vulnerabili?

Un studiu recent publicat în Journal of Educational Sciences răspunde tocmai acestor întrebări, analizând evoluția abilităților de literație emergentă a peste 2000 de copii din clasa pregătitoare, majoritatea din mediul rural și din comunități vulnerabile. Studiul a fost realizat de Bianca Balea (Institutul de Sociologie al Academiei Române), împreună cu Maria Kovacs și Sorana Pogăcean (Asociația Toți Copiii Citesc).

📈 Ce s-a măsurat?
Studiul a urmărit șase abilități esențiale pentru învățarea cititului:

  • concepte despre tipar (ex: cum se ține o carte, unde începem să citim)
  • recunoașterea literelor
  • conceptul de cuvânt în text
  • conștientizarea fonemică (abilitatea de a identifica sunetele din cuvinte)
  • decodarea
  • ortografierea (scrierea cuvintelor simple)

Fiecare copil a fost evaluat la începutul și la finalul anului școlar. Progresul mediu a fost relevant: de la un scor inițial mediu de 40,5 puncte (din 150) la 117,9 puncte.

🔍 Ce influențează progresul copiilor?
Autoarele au analizat patru factori principali:

  • dacă copilul a mers la grădiniță
  • frecvența cu care a venit la școală
  • nivelul de literație la începutul anului
  • statutul socio-economic

👉 Vești bune: copiii care pornesc cu abilități mai scăzute pot recupera mult din decalaj dacă primesc sprijinul potrivit. Cei care nu au fost la grădiniță, care lipsesc des sau care provin din familii dezavantajate pornesc cu scoruri mai mici, dar progresează semnificativ dacă sunt susținuți.

👉 De reținut: în acest studiu, pe cohorta analizată, statutul socio-economic NU a influențat progresul, ci doar scorul final. Cu alte cuvinte, toți copiii pot progresa, chiar dacă nu ajung la același nivel.

🧑‍🏫 Ce înseamnă asta pentru educatori și factori de decizie?
Evaluările timpurii sunt esențiale – ne ajută să știm cine are nevoie de sprijin suplimentar încă din primele săptămâni de școală.

Prezența constantă la școală face o diferență enormă – elevii care lipsesc frecvent rămân mult în urmă.

Participarea la grădiniță influențează puternic startul în clasa pregătitoare – merită susținută activ, mai ales în comunitățile vulnerabile.

Avem nevoie de resurse gratuite pentru copiii de clasa pregătitoare – în prezent, Ministerul oferă manuale abia din clasa I. Programe precum „Școli cu Sclipici” pot acoperi acest gol și ar trebui extinse.

Balea, B., Kovacs, M., & Pogacean, S. (2024). Development of Preparatory Grade Children’s Reading Skills in Romania. Journal of Educational Sciences25, 25-46.

Acest articol a fost scris în cadrul programului Școli cu scLipici prin care ne propunem să oferim tuturor copiilor resurse atractive, diverse și oportunități pentru a-și dezvolta competențele de literație.

Școli cu scLipici este susținut financiar de Pepco România.