loader image

Noutăți

26 iunie 2025

Învățători cu scLipici din Școli cu scLipici

Îi știi? Sunt profii cu sclipici din învățământul primar care s-au înscris cu a lor clasă în programul Școli cu scLipici. În acest interviu, vei afla de la învățătorii cu scLipici cum te ajută pe tine, ca învățător, acest program, cum ajută să îți cunoști clasa, de ce este nevoie de implicarea părinților și cum se simte lipsa acesteia, cum schimbă dinamica să lucrezi diferențiat și cum poți aduce scLipici zi de zi prin resursele gratuite puse la dispoziție pe toticopiiicitesc.ro

Școala Gimnazială “Antonie Vodă” Popești, comuna Brazi, județul Prahova – Clasa Pregătitoare

„Am o vechime de peste 28 de ani, iar anul acesta am sub îndrumare cei mai isteți pitici din toate timpurile.”

De ce Școli cu scLipici?

Materialele oferite în cadrul programului Școli cu scLipici sunt concepute pentru învățarea pas cu pas a citit-scrisului, folosind metode atractive și interactive. Poveștile sunt foarte bine alese – potrivite ca lungime și valoroase din punct de vedere educativ.

„Un moment memorabil a fost când am lucrat povestea Fli-Fla-Flu – parcă toți copiii au prins aripi și au căpătat mai multă încredere în ei. Iar când am folosit metoda ABEL la povestea Cari și Moni în zăpadă, construind împreună o poveste nouă pornind de la cuvintele-cheie, copiii au fost foarte activi și implicați.”

Progres prin învățare și implicare

Un copil care la începutul anului nu cunoștea literele și nu putea citi și nu reușea să lege literele în silabe sau cuvinte.

Acum, spre final de an, cunoaște toate literele învățate și citește cuvinte de patru-cinci silabe cu ușurință

„Cred că metodele propuse și fișele de lucru aferente fiecărei povești au contribuit din plin la evoluția lui.”

Cum sunt copiii?

„Sunt copii de o istețime deosebită, care se implică cu mult interes în toate activitățile. În câteva cazuri mai persistă dificultăți în recunoașterea literelor și o citire mai greoaie, dar lucrăm împreună pas cu pas pentru a depăși și aceste provocări.”


Școala Gimnazială Mitocu Dragomirnei, județul Suceava – Clasa I A
Cadru didactic din 1990

„Copiii din clasa mea sunt uimitori, unici. Sunt speciali pentru că sunt foarte uniți (…). De multe ori, dimineața, îi găsesc la tablă explicându-și unii altora noțiuni pe care nu le stăpânesc. «Clasa noastră este o familie» este motto-ul clasei care ne inspiră.”

Provocări în parteneriatul familie–școală

„Cele mai mari provocări sunt legate de tema pentru acasă, deoarece sunt elevi care nu sunt ajutați de cei din familie. Nu citesc acasă deloc și nu scriu teme. Ei rămân doar cu ce citim și lucrăm în clasă.”

În „Școli cu scLipici”, învățătorii pun lipici acolo unde este nevoie de mai multă grijă.

„Îmi doresc ca toți părinții să realizeze importanța educației, importanța ajutării propriilor copii. Am elevi care lipsesc mult și care, dacă nu sunt ajutați, permanent rămân cu materia în urmă. Lucrez diferențiat pentru ca și ei să poată ține pasul cu ceilalți. Cred că cea mai mare provocare este apropierea și atragerea părinților către școală.”

„Citirea în cor este folosită des pentru elevii care sunt nesiguri sau citesc greoi.”

Momente în care programul „Școli cu scLipici” a făcut o diferență

„La începutul proiectului am fost un pic sceptică în privința Evaluării Emergente și am rămas surprinsă de rezultate. Am avut elevi care nu știau să deschidă o carte, nu știau să arate scrisul și, pe de altă parte, elevi care au recunoscut litere, au segmentat fonetic și au scris cuvinte după dictare.”

„Această evaluare mi-a oferit un suport temeinic de pornire în dezvoltarea literației.”

„Un alt moment a fost când le-am prezentat, sub formă de surpriză, setul de cărticele de clasa I. Entuziasmul și curiozitatea stârnită de acest pachet de cărți nu poate fi redată în cuvinte. Pentru unii a fost singura dată când au primit o carte.”

Părinții și progresul copiilor

„Cea mai întâlnită replică în ședințele cu părinții era «Eu nu am școală, nu am cum să-mi ajut copilul». După activitățile desfășurate prin acest proiect aud foarte rar această replică. Elevii au mai multă încredere în ei, cer ajutor în clasă, se ajută reciproc.”

„Părinții au o părere foarte bună, deoarece în unele ședințe cu părinții le-am demonstrat și exemplificat cum acest program le vine în ajutor elevilor și cum pot aplica și ei unele metode acasă.”

„Cred că cel mai bun feedback a fost acela când un părinte, care nu știe să scrie și să citească, mi-a povestit cum fetița vine acasă și încearcă să aplice ce face în acest proiect pentru a-l învăța să citească.”


Învățătorii cu scLipici nu lucrează doar cu litere și cuvinte. Ei construiesc încredere, cultivă curiozitatea și pun bazele unei relații pozitive cu învățarea.
Iar asta se simte. Se vede. Se păstrează.

💡 Vrei să aduci scLipici și în clasa ta?
Toate resursele educaționale menționate mai sus sunt disponibile gratuit pe pagina https://toticopiiicitesc.ro/resurse-educationale/.

Explorează-le și vezi ce ți se potrivește. Spor la citit și la semănat încredere!

Acest articol a fost scris în cadrul programului Școli cu scLipici prin care ne propunem să oferim tuturor copiilor resurse atractive, diverse și oportunități pentru a-și dezvolta competențele de literație.

Școli cu scLipici este susținut financiar de Pepco România.