loader image

Noutăți

26 iunie 2025

Învățători cu scLipici din Școli cu scLipici

Îi știi? Sunt profii cu sclipici din învățământul primar care s-au înscris cu a lor clasă în programul Școli cu scLipici. În acest interviu, vei afla de la învățătorii cu scLipici cum te ajută pe tine, ca învățător, acest program, cum ajută să îți cunoști clasa, de ce este nevoie de implicarea părinților și cum se simte lipsa acesteia, cum schimbă dinamica să lucrezi diferențiat și cum poți aduce scLipici zi de zi prin resursele gratuite puse la dispoziție pe toticopiiicitesc.ro

Manuela Gheorghe, învățătoare în Vulcana-Băi: „Îi învăț pe copii să fie recunoscători, empatici și liberi să fie ei înșiși”

Drumul unui profesor nu e doar despre lecții și cataloage, ci despre alegerile făcute pe parcurs – și, uneori, despre curajul de a rămâne. Așa a fost pentru Manuela Gheorghe, învățătoare la Școala Gimnazială „Ion Mareș” din Vulcana-Băi, județul Dâmbovița, care predă chiar în școala unde a fost, la rândul ei, elevă.

„Sunt deja 26 de ani de când m-am alăturat lumii educației – și tot atâția petrecuți în școala în care am fost, la rândul meu, elevă. Aș putea spune că n-am mai plecat niciodată cu adevărat de acolo.”

Anii petrecuți în școală au venit cu multe roluri – de la cel de învățătoare la cel de director – iar asta i-a oferit o perspectivă completă asupra sistemului:

„Fiecare rol a venit cu provocări, dar și cu bucurii imense și ocazia de a construi proiecte cu impact real pentru copii și comunitate.
Această călătorie nu a fost niciodată despre un singur drum drept, ci despre curajul de a spune «da» noilor oportunități și despre dorința continuă de a învăța și de a contribui.”

O clasă cu scLipici, construită cu răbdare și empatie

În sala de clasă, Manuela a construit un spațiu sigur, viu și colorat, unde fiecare copil este încurajat să crească în ritmul lui.

„Învățăm unii de la alții: eu le ofer repere, iar ei îmi reamintesc zilnic cum arată entuziasmul sincer și dorința de a descoperi lumea.”

În mijlocul provocărilor – nevoia de reglare emoțională, adaptarea la reguli, răbdarea care se construiește în timp – apar și micile miracole care dau sens meseriei:

„Primele cuvinte scrise, primele prietenii, primele lecții despre viață. Îi învăț să fie recunoscători, empatici și liberi să fie ei înșiși.”

Atmosfera creată în clasă nu se bazează doar pe resurse, ci mai ales pe relațiile care se țes zi de zi.

„Cel mai mult îmi place sentimentul de «acasă» pe care l-am construit împreună în clasă. Avem colțuri de joacă și învățare, dar adevărata resursă este energia pe care o aduc copiii în fiecare zi.”

O comunitate mică, cu părinți implicați

Manuela vorbește cu recunoștință despre comunitatea în care lucrează:

„Părinții sunt implicați, curioși și dornici să sprijine procesul educațional – iar asta face diferența. Avem o mică comunitate unită, în care comunicarea și încrederea sunt esențiale.”

În același timp, își dorește ca rolul părinților să meargă dincolo de grija firească pentru rezultate:

„Îi încurajez să creeze experiențe împreună cu cei mici – să citească povești, să iasă în natură, să călătorească, să vorbească cu copiii despre lume și viață. Mai ales în mediul rural, provocarea este ca aceste activități să devină o prioritate, iar limbajul folosit acasă să-i ajute pe copii să se exprime corect și cu încredere.”

Când apar progresele: cărți potrivite, instrumente clare și încredere

În clasa ei, progresul în citit și scris a fost vizibil – dar a cerut timp, muncă și resurse potrivite:

„La testele inițiale, doar doi elevi citeau, iar alți cinci cunoșteau literele. Totuși, cu resursele potrivite, progresele au fost remarcabile. Copiii lucrează cu entuziasm și sunt încântați de cărțile primite.”

Ceea ce a făcut cu adevărat diferența a fost combinația dintre materiale atractive și sprijin metodologic:

„Monitorizarea permanentă a progresului copiilor a fost un alt aspect crucial. Am avut instrumentele necesare pentru a evalua constant și a interveni acolo unde era nevoie.”

Un moment important în clasă a fost și accesul la cărți bine alese:

„Cărțile, variate și atractive, au fost esențiale în dezvoltarea literarității. Fiecare copil a avut posibilitatea să exploreze lecturi potrivite nivelului său, iar asta a crescut vizibil motivația de a citi.”

Webinariile și exemplele de bune practici au venit și ele cu inspirație:

„Au contribuit mult la încrederea elevilor în abilitățile lor de citire și învățare, dar și la dezvoltarea mea profesională.”

Cu mânecile suflecate și inima deschisă

După 26 de ani în aceeași școală, Manuela Gheorghe rămâne un exemplu de implicare constantă, răbdare și adaptabilitate.

Și poate că uneori drumul nu e cel mai ușor – dar cu fiecare generație de copii, cu fiecare părinți care întreabă „cu ce putem ajuta?”, cu fiecare carte care prinde viață în mâinile unui cititor începător, se confirmă că e, fără îndoială, drumul bun.


Alina Bârzu, învățătoare în Bîra, Neamț: „Acum văd respectul lor pentru că sunt o învățătoare cu scLipici”

Pentru Alina Bârzu, învățătoare la clasa a II-a în Școala Gimnazială „Antonie Mureșianu” din comuna Bîra, județul Neamț, meseria de dascăl înseamnă răbdare, sprijin și încredere – în fiecare copil, indiferent de unde pornește. Predă de patru ani și a înțeles repede că învățarea nu este niciodată un drum liniar, ci un proces în care fiecare pas contează.

„Există o diferență între elevi – unii au un nivel mai ridicat datorită sprijinului din familie sau al unui interes personal mai mare, în timp ce alții întâmpină dificultăți din cauza lipsei de practică sau a sprijinului acasă.”

A învățat să lucreze cu aceste diferențe, să le observe fără judecată și să caute constant soluții. Implicarea în programul Școli cu scLipici i-a oferit nu doar instrumente de lucru, ci și o comunitate de sprijin în care nu este niciodată singură.

„Apreciez comunitatea Școli cu sclipici, faptul că am avut și am susținerea unui mentor, că pot reîmprospăta informațiile parcurgând cursul online în ritmul meu. Particip cu drag la webinarii și apreciez calitatea resurselor.”

Literația începe cu încredere

Unul dintre momentele în care a simțit cu adevărat impactul programului a fost chiar la începutul carierei, în clasa pregătitoare.

„Am evaluat literația emergentă a fiecărui elev, pe baza unui instrument complet și concret. De aici, am putut întocmi planuri individualizate de învățare. Fiecare copil a avut satisfacția de a citi o carte singur și de a avea propria minibibliotecă. A fost un pas mare pentru încrederea lor.”

Un alt moment a apărut atunci când a înlocuit o colegă la clasa I – și a simțit cât de ușor pot prinde viață resursele potrivite:

„Am lucrat cu fișe și cărticele accesibile din pachetele de literație. Copiii au colaborat, au citit, au desenat, au scris, au decupat, au confecționat propriile lor cărți. A fost un moment viu, plin de bucurie. Acum, când mă întâlnesc cu acei copii, simt respectul lor – pentru că sunt o învățătoare cu sclipici.”

Când părinții devin parte din drum

În munca ei, Alina știe cât de important este ca efortul din clasă să fie susținut și acasă.

„Părinții care înțeleg că învățarea citirii și scrierii este un proces gradual sunt cei care oferă cel mai bun sprijin. Ei citesc copiilor, le oferă cărți atractive, îi încurajează să scrie despre lucruri care le plac.”

Încurajările și răbdarea părinților nu sunt doar detalii – sunt, adesea, diferența dintre progres și descurajare:

„Reacțiile părinților sunt esențiale pentru motivația copilului. O atitudine pozitivă, încurajatoare și răbdătoare face toată diferența.”

Un profesor poate face diferența

Pentru învățătoarea din Bîra, programul Școli cu scLipici a fost mai mult decât o colecție de fișe și resurse – a fost un spațiu de formare reală, adaptat nevoilor și ritmului fiecărui cadru didactic.

„Programul vine în sprijinul tuturor profesorilor din învățământul primar – oferă informații, instrumente de evaluare și activități relevante pentru dezvoltarea limbajului, citirii și scrierii.”

Mesajul ei pentru alți colegi care nu s-au alăturat încă programului este clar:

„Un profesor poate face diferența în viața unui elev. Iar programul Școli cu scLipici ne oferă sprijin concret: evaluări clare, metode pentru conștientizare fonologică, vocabular, fluență, comprehensiune și planuri personalizate de intervenție. Este exact ce avem nevoie.”


Învățătorii cu scLipici nu lucrează doar cu litere și cuvinte. Ei construiesc încredere, cultivă curiozitatea și pun bazele unei relații pozitive cu învățarea.
Iar asta se simte. Se vede. Se păstrează.

💡 Vrei să aduci scLipici și în clasa ta?
Toate resursele educaționale menționate mai sus sunt disponibile gratuit pe pagina https://toticopiiicitesc.ro/resurse-educationale/.

Explorează-le și vezi ce ți se potrivește. Spor la citit și la semănat încredere!

Acest articol a fost scris în cadrul programului Școli cu scLipici prin care ne propunem să oferim tuturor copiilor resurse atractive, diverse și oportunități pentru a-și dezvolta competențele de literație.

Școli cu scLipici este susținut financiar de Pepco România.