Noutăți
24 iulie 2025
Învățători cu scLipici din Școli cu scLipici
Îi știi? Sunt profii cu sclipici din învățământul primar care s-au înscris cu a lor clasă în programul Școli cu scLipici. În acest interviu, vei afla de la învățătorii cu scLipici cum te ajută pe tine, ca învățător, acest program, cum ajută să îți cunoști clasa, de ce este nevoie de implicarea părinților și cum se simte lipsa acesteia, cum schimbă dinamica să lucrezi diferențiat și cum poți aduce scLipici zi de zi prin resursele gratuite puse la dispoziție pe toticopiiicitesc.ro.
Stoian Aurelia
Învățătoare cu scLipici la Școala Gimnazială ȘELARU din Dâmbovița
„Clasa pregătitoare reprezintă începutul drumului în educația fiecărui copil.”
Cu mai bine de 14 ani și jumătate experiență la catedră, Stoian Aurelia a descoperit că este extrem de important să lucrezi într-o instituție care promovează și susține valorile personale. În prezent, este profesor în învățământul primar la Școala Gimnazială Șelaru din Dâmbovița, predă la clasa pregătitoare.
„Este perioada în care elevii își formează bazele învățării, iar cititul și scrisul sunt două dintre cele mai importante abilități pe care le dobândesc. Modul în care copiii se descurcă la aceste activități poate influența semnificativ întreaga lor dezvoltare educațională.”
Momente unice există zi de zi la clasă. Două momente speciale din activitățile de la clasă folosind, cărțile și activitățile de la Școli cu scLipici sunt: „Primul moment când am simțit că programul „Școli cu ScLipici” a făcut diferența în clasa mea a fost când am prezentat copiilor cărticica ,,Pantofii lui Mili” și am constatat că fiecare copil ținea corect cartea în mână, au început să facă predicții, erau dezinvolți.
Al doilea moment a fost când îi văd cum răsfoiesc paginile cărții, sunt atenți la ordinea evenimentelor, chiar dacă nu știu să citească bine, pentru a reuși sa ordoneze corect evenimentele.”
Ce reprezintă, de fapt, pentru un învățător să ajute la formarea unui copil? Să reușească să înțeleagă ce nevoi au copiii când ne referim la citit-scris. „Am făcut un pas important față de octombrie 2024 când am aplicat fiecărui elev din clasa mea evaluarea emergentă. Cel mai mare punctaj obținut atunci a fost de 42 puncte. Pentru mine a fost cu adevărat un șoc să constat cât de puține lucruri știau elevii mei la acea vreme.”
Odată ce reușim să înțelegem unde este nevoie de o bază mai solidă, apar și progresele. „Acum am mai progresat. Jumătate dintre elevii mei citesc propoziții simple, 85 % dintre elevii clasei cunosc literele și reușesc să citească cuvinte formate din una sau două silabe.”
„Programul „Școli cu ScLipici” reprezintă o inițiativă remarcabilă care pune în valoare educația și sprijină dezvoltarea armonioasă a elevilor”.
Activitățile cele mai îndrăgite de elevii săi sunt: Ordonează evenimentele, Unește cuvintele identice, Vocabular desenat, Decupează și potrivește, Câte cuvinte? Numără silabele.
Doamna învățătoare apreciază faptul că „Școli cu ScLipici” promovează învățarea într-un mod plăcut și interactiv. Consideră că programul nu se limitează la lecțiile tradiționale, ci integrează activități care stimulează creativitatea și gândirea critică a elevilor.
„Programul „Școli cu scLipici” se distinge prin abordarea sa inovatoare și prin modul în care reînvie entuziasmul pentru învățătură în școlile din România.”
Dacă ați putea îmbunătăți un aspect al programului „Școli cu Sclipici”, care ar fi acela? „Nu știu dacă aș îmbunătăți ceva, dar aș face în așa fel încât toți învățătorii claselor pregătitoare să poată avea mapa și cărțile pentru elevi la începutul anului școlar.”
Comunitatea creată în jurul clasei devine, astfel, un ecosistem de învățare. Om cu om. Moment cu moment. Așa se clădește încrederea, progresul și bucuria de a citi.
Szallos Ildikó-Éva
Învățătoare cu scLipici la Liceul Teoretic „Arany János” Salonta, județul Bihor
Doamna învățătoare Szallos Ildiko predă de 30 de ani. În prezent, este profesor în învățământul primar la Liceul Teoretic “Arany János” Salonta.
Predă la clasa I și consideră că fiecare copil este unic. Atentă și la progresul lor, doamna învățătoare împărtășește cu noi din aspectele de la clasă:
„Anul trecut, în clasa pregătitoare, când am realizat evaluările a doua oară, am observat rezultate mult mai bune față de primele evaluări. Un alt moment important este cel de acum: suntem la sfârșitul abecedarului, iar copiii citesc foarte bine și înțeleg ceea ce citesc.”
Munca de zi cu zi la clasă: cu bucurie, dar și cu responsabilitate. Copiii, care în anul școlar 2024-2025, au fost în clasa I, sunt activi, prezenți în activități. Consideră că elevilor cel mai mult le place să lucreze în echipe și să citească împreună, iar mai apoi să rezolve fișe individuale.
„Toate jocurile, atât fizice, cât și virtuale, le-au plăcut foarte mult. Oricare metodă ne aduce clipe de neuitat.”
Cum vedem progresul copiilor? Prin sprijin și cunoscând competențele copiilor – spre a putea ajuta real la progresul lor la scris-citit, doamna învățătoare ne povestește și despre o situație în care s-a văzut cât de mult se poate avansa, indiferent de nivelul competențelor de citit-scris, prin implicare.
„Am avut un caz în care un copil cunoștea doar patru litere. La sfârșitul anului, ajunsese la un progres uriaș. Cărțile primite l-au atras atât de mult, încât a început să muncească din greu și a încercat să țină pasul cu colegii săi.”
Doamna învățătoare apreciază și mediul creat la școală, de la facilitățile avute la comunitate, alături de implicarea părinților. „Părinții se bucură tare mult văzând progresul copiilor. Toți sunt impresionați de rezultatele acestora.”
Când descrie nivelul general al clasei în ceea ce privește bazele literației, doamna învățătoare apreciază și capacitatea copiilor de a învăța lucruri noi:
„Se descurcă foarte bine atât la citit, cât și la scris. Noua metodă m-a ajutat în mod deosebit. Nu am avut niciodată o generație care să învețe literele atât de ușor.”
Învățătorii cu scLipici nu lucrează doar cu litere și cuvinte. Ei construiesc încredere, cultivă curiozitatea și pun bazele unei relații pozitive cu învățarea.
Iar asta se simte. Se vede. Se păstrează.
💡 Vrei să aduci scLipici și în clasa ta?
Toate resursele educaționale menționate mai sus sunt disponibile gratuit pe pagina https://toticopiiicitesc.ro/resurse-educationale/.
Explorează-le și vezi ce ți se potrivește. Spor la citit și la semănat încredere!
Acest articol a fost scris în cadrul programului Școli cu scLipici prin care ne propunem să oferim tuturor copiilor resurse atractive, diverse și oportunități pentru a-și dezvolta competențele de literație.
Școli cu scLipici este susținut financiar de Pepco România.
