Noutăți
9 iulie 2025
Învățători cu scLipici din Școli cu scLipici
Îi știi? Sunt profii cu sclipici din învățământul primar care s-au înscris cu a lor clasă în programul Școli cu scLipici. În acest interviu, vei afla de la învățătorii cu scLipici cum te ajută pe tine, ca învățător, acest program, cum ajută să îți cunoști clasa, de ce este nevoie de implicarea părinților și cum se simte lipsa acesteia, cum schimbă dinamica să lucrezi diferențiat și cum poți aduce scLipici zi de zi prin resursele gratuite puse la dispoziție pe toticopiiicitesc.ro.
Clasa mea e lumea mea
Maria-Lenuța Bârsan, învățătoare la Liceul Tehnologic Telciu, Bistrița-Năsăud
Din 2010, Maria-Lenuța Bârsan a fost acel soi de învățător care transformă fiecare zi într-o poveste. A predat în regim simultan, la clase omogene și eterogene, dar niciodată cu jumătate de măsură. Astăzi, este învățătoare la clasa a II-a și spune, cu emoție și convingere:
„Clasa mea este, de fapt, lumea mea… Este locul în care mă simt mereu ca într-o poveste: cu acțiune și suspans, cu emoții pozitive sau negative… dar mai presus de toate, cu morala zilei, învățându-ne lecțiile.”
A amenajat sala de clasă ca pe o invitație deschisă la lectură – pereți pictați cu nori pufoși și un soare strălucitor, un spațiu în care „Zborul într-o poveste” e mereu posibil, iar copiii știu că au „bilet la clasa I”.
Literația ca pas spre progres
Pentru doamna Bârsan, literația nu este doar despre citit și scris, ci despre a învăța să gândești, să te exprimi, să te vezi crescând.
„Clasa mea nu este omogenă în ceea ce privește nivelul elevilor la citit și scris. Am elevi avansați, de nivel mediu și de nivel modest. Dar ceea ce-mi place la ei este determinarea continuă de care dau dovadă pentru a progresa.”
A creat rutine și a adaptat lecturile în funcție de nivelul fiecărui copil. A introdus „ziua de poveste” – vinerea, când le citește cu voce tare, iar entuziasmul copiilor e contagios. „Selecția cărților adecvate nivelului lor, care să le aducă bucurie, a crescut motivația pentru citit.”
O poveste de reușită
Unul dintre elevii clasei sale citea greu și lent la începutul anului. Cunoștea literele, dar avea dificultăți de decodare și nu reușea să pronunțe cuvinte necunoscute. Împreună, au construit o bancă de cuvinte din cărți potrivite nivelului lui, au citit cu voce tare, au lucrat pas cu pas.
„Acum citește cu mai multă ușurință. Cred că selecția textelor potrivite a fost cheia – a evitat frustrarea și l-a menținut motivat.”
Părinți implicați, copii încrezători
Maria-Lenuța nu crede în educație fără parteneriat cu familia. Le oferă părinților feedback constant, iar aceștia se implică activ.
„Mă bucur tare mult că unii elevi și-au stabilit un program zilnic de citit acasă. Părinții sunt încântați de progres și susțin rutina cu entuziasm.”
„Am învățat în clasa în care predau”
Gagyi Annamária Erzsébet, Sântion, Bihor
Gagyi Annamária Erzsébet predă de 31 de ani. În același sat. În aceeași școală. În aceeași sală în care, cândva, a fost elevă. Acest fir invizibil de continuitate face din munca sa o misiune de viață.
„Am descoperit că fiecare elev este unic și are propriul ritm de învățare. Așa am devenit mai flexibilă și am înțeles că trebuie să fiu și un sprijin emoțional și social pentru copiii mei.”
Programul „Școli cu scLipici” i-a oferit resursele pentru personalizare reală: fișe, seturi de cărți, metode adaptate. Progresul se vede cu ochiul liber – un copil care nu recunoștea decât literele s și S, nu înțelegea noțiunea de cuvânt și nu putea segmenta fonemic, a ajuns să citească propoziții și texte scurte.
„Prin motivare și învățare personalizată, copilul a depășit multe dificultăți. Rezultatul evaluării emergente s-a triplat în doar câteva luni.”
Clasa sa se descurcă bine la citit și scris – copiii recunosc literele ușor, citesc și scriu propoziții. Secretul? Lectura interactivă, metoda fonetică și jocurile educaționale care ating nevoile fiecărui copil.
Programul i-a oferit două momente-cheie:
- Motivarea prin materialele atractive – cărți și fișe care transformă învățarea în bucurie.
- Sprijin personalizat – identificarea nivelului fiecărui elev și adaptarea metodelor în funcție de nevoi.
„Fiecare elev a putut progresa în ritmul său, contribuind la creșterea performanțelor școlare.”
Învățătorii cu scLipici nu lucrează doar cu litere și cuvinte. Ei construiesc încredere, cultivă curiozitatea și pun bazele unei relații pozitive cu învățarea.
Iar asta se simte. Se vede. Se păstrează.
💡 Vrei să aduci scLipici și în clasa ta?
Toate resursele educaționale menționate mai sus sunt disponibile gratuit pe pagina https://toticopiiicitesc.ro/resurse-educationale/.
Explorează-le și vezi ce ți se potrivește. Spor la citit și la semănat încredere!
Acest articol a fost scris în cadrul programului Școli cu scLipici prin care ne propunem să oferim tuturor copiilor resurse atractive, diverse și oportunități pentru a-și dezvolta competențele de literație.
Școli cu scLipici este susținut financiar de Pepco România.
