loader image

Noutăți

16 iulie 2025

Învățători cu scLipici din Școli cu scLipici

Îi știi? Sunt profii cu sclipici din învățământul primar care s-au înscris cu a lor clasă în programul Școli cu scLipici. În acest interviu, vei afla de la învățătorii cu scLipici cum te ajută pe tine, ca învățător, acest program, cum ajută să îți cunoști clasa, de ce este nevoie de implicarea părinților și cum se simte lipsa acesteia, cum schimbă dinamica să lucrezi diferențiat și cum poți aduce scLipici zi de zi prin resursele gratuite puse la dispoziție pe toticopiiicitesc.ro

Várdai Andrea

Învățătoare cu scLipici la Școala Gimnazială nr. 1 Diosig

„În clasa mea învață 23 de elevi, dintre care 16 provin din medii dezavantajate. Cea mai mare provocare în dezvoltarea competențelor lor de literație este numărul semnificativ de copii care întâmpină dificultăți de vorbire.”

Cum vine în ajutorul elevilor o învățătoare cu scLipici?

Aplică la clasă din resursele educaționale Școli cu scLipici.

„Utilizarea cutiilor Elkonin a devenit o rutină în cadrul orelor de comunicare în limba maternă, datorită eficienței sale. Prin această metodă, aproape 60% dintre elevii clasei au reușit să învețe să descompună cuvintele în sunete, ceea ce reprezintă un progres semnificativ în dezvoltarea abilităților de literație.”

„Aplicarea metodei ABEL a contribuit în mare măsură la învățarea noțiunilor despre textul tipărit. Am aplicat această metodă de mai multe ori, construind împreună un text, pe care l-am scris, apoi l-am deconstruit în propoziții și cuvinte, iar ulterior în cuvinte și litere.”

Iată câteva dintre metodele care pot fi aplicate și care aduc un real ajutor la clasă prin exersarea lor:

„La final, am realizat împreună Marea carte despre … inspirată de tema textului, consolidând astfel învățarea într-un mod creativ și interactiv. (Marea carte despre numere, Marea carte despre comoara pierdută, Marea carte despre spiridușul tăcut).”

Exercițiile de ordonare a imaginilor în funcție de succesiunea evenimentelor au jucat un rol esențial în înțelegerea textelor povestite în cadrul orelor de comunicare în limba maternă. De asemenea, activitățile de identificare a cuvintelor care rimează au contribuit la îmbogățirea vocabularului și la dezvoltarea sensibilității față de muzicalitatea limbii materne.

 

Școli cu scLipici – suport practic pentru învățători, facilitează munca la clasă

„Aș încuraja cu drag colegii să se implice în programul Școli cu scLipici. Acest program le va ușura semnificativ munca la clasă, punând la dispoziție resurse atractive, activități captivante și metode eficiente pentru dezvoltarea literației. De asemenea, programul oferă un curs de perfecționare dedicat cadrelor didactice, sprijinindu-le în aprofundarea strategiilor moderne de predare și în îmbunătățirea competențelor pedagogice. Astfel, profesorii vor beneficia de formare continuă și de suport practic pentru a crea un mediu de învățare stimulativ și eficient pentru elevi.”

Cărțile propuse în Școli cu scLipici – adaptate nivelului copiilor

„Cărticelele abordează teme apropiate de universul copiilor, făcând învățarea mai accesibilă și plăcută pentru ei.”


Roxana Simion

Învățătoare cu scLipici la Școala Gimnazială Răzvad, Județul Dâmbovița

„Copiii din clasa mea sunt copii obișnuiți. Sunt oglinda societății în care trăim și produsul familiilor care îi cresc.”

Părinții – un rol important în educația copiilor

„Mi-aș dori ca elevii mei să nu mai aibă greutăți, pentru a nu mai avea piedici în învățare. Părinții să le acorde mai multă atenție, să petreacă timp de calitate cu ei, nu să îi uite ore întregi cu telefonul în mână… Să vorbească frumos și corect în prezența copiilor, să le verifice temele, să le citească o poveste la culcare, să le cumpere o carte…”

Atunci când învățătorii simt că nu sunt singuri, începe conectarea reală

„După copii, îmi place atmosfera pe care doamna directoare a creat-o cu noi, învățătoarele. Mă refer la faptul că ne vede eforturile, ne apreciază munca, ne respectă cu adevărat și ne sprijină cu tot ce avem nevoie.”

Când ne raportăm la progresul copiilor la citit-scris, începem cu a cunoaște nivelul real și de a începe de acolo

„La începutul clasei pregătitoare, 2 din cei 24 de elevi știau să citească, iar câțiva știau să-și scrie numele. La scurt timp am intrat în proiectul Școli cu scLipici, i-am evaluat, le-am adus seturile de cărți, am parcurs cursul și am venit la clasă cu metode noi. Acum ne apropiem de finalul clasei I și, din toată clasa, mai sunt 4-5 elevi cu dificultăți: unii la citit, alții la scris. Apreciez un nivel bun și în creștere, atât la citit, cât și la scris.”

Cum reacționează părinții la progresul copiilor în citire și scriere?

„Părinții sunt foarte mulțumiți de progresele copiilor. Din când în când le trimit imagini de la activitățile noastre din clasă sau din afara școlii. Activitățile de confecționare de cărticele sau de lectură în aer liber au fost completate de vizita la Biblioteca Județeană, de vizionarea unui spectacol într-o sală adevărată de teatru, de realizarea Serbării de Crăciun, când elevii au citit ei înșiși Moșului scrisorile.”

Învățătorii cu scLipici nu lucrează doar cu litere și cuvinte. Ei construiesc încredere, cultivă curiozitatea și pun bazele unei relații pozitive cu învățarea.
Iar asta se simte. Se vede. Se păstrează.

💡 Vrei să aduci scLipici și în clasa ta?
Toate resursele educaționale menționate mai sus sunt disponibile gratuit pe pagina https://toticopiiicitesc.ro/resurse-educationale/.

Explorează-le și vezi ce ți se potrivește. Spor la citit și la semănat încredere!

Acest articol a fost scris în cadrul programului Școli cu scLipici prin care ne propunem să oferim tuturor copiilor resurse atractive, diverse și oportunități pentru a-și dezvolta competențele de literație.

Școli cu scLipici este susținut financiar de Pepco România.