loader image

Noutăți

20 august 2025

Învățători cu scLipici din Școli cu scLipici

Îi știi? Sunt profii cu sclipici din învățământul primar care s-au înscris cu a lor clasă în programul Școli cu scLipici. În acest interviu, vei afla de la învățătorii cu scLipici cum te ajută pe tine, ca învățător, acest program, cum ajută să îți cunoști clasa, de ce este nevoie de implicarea părinților și cum se simte lipsa acesteia, cum schimbă dinamica să lucrezi diferențiat și cum poți aduce scLipici zi de zi prin resursele gratuite puse la dispoziție pe toticopiiicitesc.ro

 

Stan Maria Loredana

Învățătoare cu scLipici la Școala Gimnazială Lucieni, județul Dâmbovița

„Este ceva magic care mă leagă de copii”.

Cum vine în ajutorul elevilor o învățătoare cu scLipici?

Stan Maria Loredana este profesor în învățământul primar de 35 de ani și îi place să creadă ca formează   destine. A avut ocazia de a schimba aceasta meserie, dar nu a putut renunța. Doamna învățătoare  este învățătoarea cu scLipici la Școala Gimnazială Lucieni, jud Dâmbovița, clasa a II-a.  

Momentan avem o reală problemă cu caligrafia, deoarece mulți copii din dorința de a scrie repede – nu mai scriu frumos. O altă problemă o constituie alcătuirea de texte scurte. Oral realizează texte frumoase dar când le transpun pe hârtie întâmpină multe probleme la redactarea lor. Aici mai avem de muncit.”

Literația – învățarea citit-scrisului prin joc și joacă 

Copiii apreciază joaca și învățarea și cu ajutorul jocului îi ajută să exerseze cu bucurie cititul și scrisul. 

„Cel mai mare succes l-au avut următoarele activități: Roata Întrebărilor, Ordonează evenimentele, Cutiile Elkonin, Adevărat sau fals, Citește și potrivește, precum și metoda ABEL.

Activitatea pe care o îndrăgesc cel mai mult este „Spune ce crezi”. 

Implicarea învățătorilor în progresul copiilor la citit-scris încă din clasa pregătitoare:

Un exemplu de la clasă legat de progresul copiilor vine și din Dâmbovița. Un băiețel care la începutul clasei a II-a nu reușea să citească,  iar acum, deși greoi resește să citească, și, cel mai important, să înțeleagă un text scurt.

„Eu derulez acest program din clasa pregătitoare, momentul în care am simțit diferența făcută de acest program a fost finalul clasei pregătitoare, când am observat diferența enormă între ce știau la evaluarea emergentă și scorurile obținute la final, toți cunoscând literele, majoritatea reușind să citească.”

Cărțile propuse în Școli cu scLipici – adaptate nivelului copiilor

Doamna învățătoare consideră că în progresul său la citit-scris pe acest elev l-au ajutat cărticelele cu povești scurte și cuvinte sau propoziții  care se repetă și care i-au dat încredere că poate reuși, dar mai ales  fișa de lucru „Piramida cuvintelor”, pe care voia să o facă zilnic. 

„Deși cunoștea toate literele nu reușea să le ,, lege” , nu avea răbdare să citească până la final propozițiile. La începutul clasei a II-a citea doar primul cuvânt apoi spunea din memorie ce reținea din ce citise colegii. Nu avea răbdare să citească singur toată propoziția.”

„Acum reușește să citească un text scurt singur. Cuvintele scurte  (1-2 silabe ) le citește direct, iar cele mai lungi mai greoi, dar le citește singur. Surpriza cea mare este că își dorește să citească.”


 

Groza Mariana

Învățătoare cu scLipici la Școala Gimnazială Vârșolț, județul Sălaj

Groza Mariana este învățătoarea cu scLipici care predă la Școala Gimnazială nr 1 din Vârșolț, județul Sălaj. Clasele pregătitoare, I, a III-aEste la catedră de 11 ani, iar învățătoare este de 5 ani. 

Doamna învățătoare vede, că, din păcate copiii au multe lipsuri, provin dintr-o zonă defavorizată. „E greu, dar nu ne dăm bătuți! Încerc să fac, ca fiecare zi să fie  pentru ei specială, ne îmbrățișăm ori de câte ori avem ocazia, ne jucăm, suntem prieteni, dar și muncim. ”

„Copiii îndrăgesc cărțile primite, pentru unii sunt primele cărți pe care le-au avut.”

Învățătorii cu scLipici – conectați cu elevii lor

Doamna învățătoare este alături de elevi, consideră că acești copii sunt minunați. Consideră un ajutor real că și condițiile de la școală sunt bune, au de toate, colegii sunt minunați. Însă acești bunici sunt recunoscători pentru progresul copiilor la citit-scris: „Părinții/ Bunicii îmi mulțumesc în fiecare zi.”

Majoritatea copiilor sunt lăsați în grija bunicilor, părinții sunt plecați la muncă în străinătate.”

Doamna învățătoare consideră că un moment în care programul Școli cu scLipici a făcut diferență a fost acel moment în care a folosit câte o carte primită, de exemplu la sunetul și litera B mare de tipar, a folosit la clasă cartea „Grădina bunicului”. A avut un real succes.

Progresul micuților din clasa pregătitoare vine cu pași mici, dar constanți.

Doamna învățătoare ne vorbește despre un elev care la început de clasă pregătitoare „Nu a știut nicio literă, nu a fost la grădiniță. Acum recunoaște toate literele învățate, dar la citit întâmpină greutăți.”

Activități cu scLipici la clasă 

Multe din activități le-a fost pe plac copiilor, de la a ordona imaginile cronologic,  cuvintele citite corect, joaca cu plastilina, metoda ABEL. 

 „Momentul îndrăgit de copii a fost crearea unei cărți.”

Învățătorii cu scLipici nu lucrează doar cu litere și cuvinte. Ei construiesc încredere, cultivă curiozitatea și pun bazele unei relații pozitive cu învățarea.
Iar asta se simte. Se vede. Se păstrează.

💡 Vrei să aduci scLipici și în clasa ta?
Toate resursele educaționale menționate mai sus sunt disponibile gratuit pe pagina https://toticopiiicitesc.ro/resurse-educationale/.

Explorează-le și vezi ce ți se potrivește. Spor la citit și la semănat încredere!

Acest articol a fost scris în cadrul programului Școli cu scLipici prin care ne propunem să oferim tuturor copiilor resurse atractive, diverse și oportunități pentru a-și dezvolta competențele de literație.

Școli cu scLipici este susținut financiar de Pepco România.