loader image

Noutăți

4 septembrie 2025

Învățători cu scLipici din Școli cu scLipici

Îi știi? Sunt profii cu sclipici din învățământul primar care s-au înscris cu a lor clasă în programul Școli cu scLipici. În acest interviu, vei afla de la învățătorii cu scLipici cum te ajută pe tine, ca învățător, acest program, cum ajută să îți cunoști clasa, de ce este nevoie de implicarea părinților și cum se simte lipsa acesteia, cum schimbă dinamica să lucrezi diferențiat și cum poți aduce scLipici zi de zi prin resursele gratuite puse la dispoziție pe toticopiiicitesc.ro

 

Bodnar Elisabeta

Învățătoare cu scLipici la Şcoala Gimnazială „Lucreţia Suciu”, clasa pregătitoare, din județul Bihor

„Dacă ar trebui să aleg din nou, tot această meserie aş alege.”

Bodnar Elisabeta este învăţătoare cu o vechime de 40 de ani împliniţi. Visul copilăriei sale a fost să devină dascăl. Predă la Şcoala Gimnazială „Lucreţia Suciu”, clasa pregătitoare, din județul Bihor, și ajută zi de zi elevii să își dobândească, pe cât posibil, competențe avansate de citit-scris. 

Literația – un drum care necesită atenție încă din clasa pregătitoare

Școli cu scLipici reprezintă un pas bun pentru copiii din clasa a doua.  „Unul dintre aspectele cele mai valoroase ale programului Școli cu ScLipici este abordarea sa inovatoare și integrantă în educație.”, crede doamna învățătoare:

„Am clasa pregătitoare cu 14 copii, din care 2 au fost înscrişi la grădiniţă. Copiii provin din familii socio-economice şi culturale diferite. Deci linia de start a fost total diferit, am avut şi în continuare am nevoi diverse de dezvoltare la toate materiile.”

Doamna învățătoare cu scLipici consideră că elevii care frecventează zilnic clasa pregătitoare au şansa de-a recupera o mare parte din ceea ce au pierdut la grădiniţă.

Vede potențialul copiilor și și-ar dori ca părinții să fie mai implicați, pentru a le fi de folos celor mici: „Majoritatea părinţilor sunt dezinteresaţi, rar acceptă să participe la activităţi, nu colaborează cu şcoala. Avem şi mediator şcolar, vizitează des familiile, însă, din păcate, părinții nu se ţin de promisiunea de-a îi trimite, aduce zilnic copilul la şcoală.”

Prin acest firesc, de a veni copiii în fiecare zi la școală, șansele să nu rămână în urmă cu materia și să aibă parte de un proces lin la clasă, ar fi mai ridicate. Totuși, „de la doi părinţi am avut o reacţie pozitivă. După ce trimiteam poze cu fişele realizate, a cerut fişe necompletate, fiindcă băieţelul acasă mai doreşte să exerseze cu bunica. Un alt părinte (care nu știe să scrie și să citească) era mulţumit şi mândru de faptul că al său copil cunoaşte câteva litere, acasă îşi scrie numele pe mobilă.”

Școli cu scLipici – „Datorită acestui program, copiii se mândresc cu propria lor cărticică”.

„Acest program aduce lumină şi zâmbet atât copiiilor, cât şi dascălilor în munca de zi cu zi. Ne ajută la dezvoltarea unui limbaj bogat  pe care vom sprijini deprinderea citit-scrisului.”, spune doamna învățătoare. 

Dintre activitățile din școli cu scLipici, în anul școlar 2024-2025, doamna învățătoare ne povestește că  fişele  pre-scriere, adică trasarea elementelor grafice şi a contururilor literelor sunt una dintre cele mai atrăgătoare activităţi. „Copiii sunt mai siguri în reuşită”.

„Am elev care la început de an refuza să tragă o linie cu creionul, însă văzând  reuşita la ceilalţi, şi-a dat drumul. Când e vorba de a alege  o fişă el sigur doreşte pre- scriere. Astfel a reuşit să transcrie o parte din literele de tipar. E mare bucurie pentru el, că reuşeşte singur să semneze tabelul cu „Masa sănătoasă”.”

Doamna învățătoare recomandă acest program tuturor dascălilor cu clase eterogene, doamna este de părere că „uşurează şi eficientizează munca diferenţiată. Vor constata progres şi la cei mai vulnerabili elevi. Un alt avantaj al programului, consider, este faptul că prin activităţile propuse sunt îmbinate mai multe arii curriculare.”


 

Savu Lia- Melisa

Învățătoare cu scLipici la Școala Gimnazială Vulcana Pandele, județul Dâmbovița

Savu Lia-Melisa este în al treilea an de învățământ la Școala Gimnazială Vulcana Pandele, clasa pregătitoare în anul școlar 2024-2025, județul Dâmbovița

„Pot spune că meseria pe care mi-am ales-o mă reprezintă. Am pășit pe acest drum din dorința de a contribui la educația tinerei generații.”

Respect, incluziune, toleranță – aspecte care ajută copiii din clasă

Doamna învățătoare pune scLipici zi de zi și observă elevii din clasa sa:Fiecare dintre elevi are un mod diferit de a înțelege lumea din jurul său. Unii adoră matematica, iar alții adoră ora de Comunicare în limba română.  Există și momente în care întâmpinăm provocări. Uneori le este greu să înțeleagă că fiecare are un ritm de lucru diferit, dar le explic că suntem diferiți cu toții și trebuie să ne înțelegem, să ne respectăm și să ne acceptăm unii pe alții așa cum suntem. Mai există și conflicte între ei, dar prin comunicare reușesc să conștientizeze importanța de a construi relații de prietenie bazate pe respect, incluziune, toleranță.”

Tocmai de aceea, doamna învățătoare aduce la clasă valorile care consideră că îi ajută pe cei mici: 

 Pentru mine cel mai important este ca elevii să aibă o stare de bine și să se creeze o atmosferă educativă ce promovează învățarea și în care fiecare copil să știe că este valoros și încurajat să își exprime ideile și curiozitatea.”

 Cărțile – bucurie și ajutor în învățare

„Întotdeauna i-am încurajat să răsfoiască o carte, iar dacă au dorit  să încerce să scrie ceva, i-am ajutat. Am analizat împreună cuvântul pe silabe, apoi pe sunete și am asociat sunetul cu litera pe care trebuia să o scrie. ”

La începutul clasei pregătitoare elevii nu aveau aceste aptitudini de citit și scris. Doamna învățătoare ne povestește că nivelul general al clasei, atunci, în luna septembrie, a anului trecut a fost unul mediu. Iar îmbunătățiri, de exemplu, în luna aprilie,  nivelul general al clasei a mai crescut. „Jumătate dintre ei reușesc să citească câteva cuvinte, trei dintre ei citesc și scriu cu litere mare de tipar. Pas cu pas au început și ceilalți să se ambiționeze si-și doresc să învețe să citească. Cu toții identifică sunetul inițial și final al cuvintelor, identifică numărul cuvintelor dintr-o propoziție, scriu cuvinte.”

Un moment în care a simțit că programul „Școli cu ScLipici” a făcut o diferență reală în clasă a fost atunci când două eleve și-au dorit să încerce ele să citească în fața clasei cartea Casa mamei antilopă”.„Atunci am simțit că aceste activități de dezvoltare a literației contribuie foarte mult la dezvoltarea deprinderilor de citit-scris.”

Progresul vizibil la citit-scris la clasă pentru fiecare copil

Am rugat-o pe doamna învățătoare să ne povestească despre progresul la citit-scris al unui elev. Astfel, doamna învățătoare consideră că toate activitățile pe care le-au făcut în cadrul programului „Școli cu ScLipici”  l-au ajutat să evolueze pe elev, iar în momentul de față să aibă rezultate bune. 

Totodată, feedback-ul primit de la părinți este unul pozitiv, părinții au fost încântați de progresul copiilor în citire și scriere.

 La începutul școlii, un elev nu reușea să-și scrie numele, nu cunoștea decât câteva litere de tipar. Treptat, aplicând în mod constant metodele învățate ce vizează dezvoltarea literației, acesta a reușit să segmenteze fonemic sunetele din silabe/cuvinte, să identifice sunetul inițial și final al cuvintelor, să identifice numărul cuvintelor dintr-o propoziție, să asocieze sunetul cu litera corespunzătoare. De curând, am observat cum a scris un cuvânt cu litere mari de tipar fără ajutorul meu, iar acest lucru m-a făcut să observ încă o dată importanța acestor activități de dezvoltare a literației la clasa pregătitoare.”

Învățătorii cu scLipici nu lucrează doar cu litere și cuvinte. Ei construiesc încredere, cultivă curiozitatea și pun bazele unei relații pozitive cu învățarea.
Iar asta se simte. Se vede. Se păstrează.

💡 Vrei să aduci scLipici și în clasa ta?
Toate resursele educaționale menționate mai sus sunt disponibile gratuit pe pagina https://toticopiiicitesc.ro/resurse-educationale/.

Explorează-le și vezi ce ți se potrivește. Spor la citit și la semănat încredere!

Acest articol a fost scris în cadrul programului Școli cu scLipici prin care ne propunem să oferim tuturor copiilor resurse atractive, diverse și oportunități pentru a-și dezvolta competențele de literație.

Școli cu scLipici este susținut financiar de Pepco România.